پايگاه اطلاع رساني فرهنگ و ارتباطات ديني
ArticleID PicAddress Subject Date
{ArticleID}
{Header}
{Subject}

{Comment}

 {StringDate}
 
 
 
 
  • شاخص هاي سينماي اسلامي   
  • 1391-11-07 13:6:2  
  • تعداد بازدید : 13   
  • ارسال به دوستان
  •  
  •  
  • شاخص های سینمای اسلامی در کلام رهبرانقلاب

    آنچه در پی می آید قسمت آخر گفت وگوی بولتن روزانه سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر با رهبر فرزانه انقلاب اسلامی است. این گفت وگو پس از گذشت ۲۷ سال، به مناسبت برگزاری سی امین جشنواره فیلم فجر تقدیم علاقه مندان سینما می شود:

    به نظر شما، سوژه فیلم باید صرفاً مسائل اسلامی، جنگی و انقلابی باشد یا می تواند سایر مضامین و مسائل اجتماعی را نیز دربر گیرد و در نهایت، اینکه به نظر شما، اسلامی بودن فیلم به چه معناست؟

    همه موضوعات می تواند اسلامی و غیراسلامی باشد. حتی فیلم محمد، صلی الله علیه و آله وسلم، یعنی شرح زندگی پیغمبر اسلام می تواند طوری ساخته شود که ضداسلامی باشد. پس نام فیلم محمد، صلی الله علیه و آله و سلم، و نقش اول داشتن محمد، صلی الله علیه و آله وسلم، در فیلمی، هرگز به معنای اسلامی بودن آن نیست. همه موضوعات می توانند اسلامی ترتیب داده شوند. ما درباره اسلامی بودن هر فیلم دو چیز را می خواهیم؛ یکی اینکه ارزش هایی که آن فیلم تلقین می کند، ارزش های اسلامی باشد. شما ببینید ارزش های اسلامی چه چیزهایی است و با کاوش مشخص می شود که ارزش های اسلامی محدوده وسیعی دارد و البته، تعلیم نماز، جزء ارزش های اسلامی است؛ اما تعلیم راستی و درستکاری و شجاعت و مقاومت هم یکی از ارزش های اسلامی است. پس هر چه این ها را آموزش دهد، محتوایی اسلامی را، در حقیقت، آموزش داده است. جهت دوم اینکه فیلم با نمودارها و نمادهای غیراسلامی همراه نباشد. گاهی می شود که فیلمی نمازخواندن را نشان می دهد، ولی بازیگران فیلم با رفتارشان، با وضع نامناسب نگاه، ضدارزش اسلامی را در حقیقت متجلی می کنند؛ یعنی این نکته هم به اندازه نکته اول اهمیت دارد. یعنی متن فیلم، متن محتوا و حاشیه محتوا، هر دو باید اسلامی باشد.

    آثار برگزاری جشنواره فیلم فجر چه می تواند باشد؟

    این طور جشنواره ها خیلی خوب می تواند باشد، البته بیشتر تابع این است که شما چه ارزش هایی را بر این جشنواره حاکم کنید و چگونه آن را اداره کنید؛ اما می تواند خیلی خوب باشد. اگر در این جشنواره ها، وسیله ای بیابیم برای تشویق هنرمندان مستعد یا راهی پیدا کنیم برای همکاری و تکمیل اطلاعات یکدیگر به وسیله هنرمندان ایرانی، یا وسیله ای پیدا کنیم برای آموختن شگردهای فنی فیلم سازی به عناصر علاقه مند و تازه کار و جوان، یا مطرح کردن و معرفی کردن عناصری که می توان به آن ها تکیه کرد و آن ها را معرفی کرد، در این صورت، جشنواره طبعاً نتایج خوب خود را دارد و مفید است. البته، در مواجهه با اداره این جشنواره ها هم بی شک باید هوشمندانه عمل کرد. گاهی ممکن است فردی را در همین جشنواره بخواهیم چهره کنیم که اصلاً، برخلاف معیارهای جمهوری اسلامی، چهره کردن و معروف کردن شخص یا جهت گیری یا جریانی جایز نباشد. مجموعاً، با این جشنواره ها من موافقم.

    جشنواره فیلم فجر بهتر است به صورت جشنواره ای داخلی ادامه یابد یا ترجیح می دهید که به صورت بین المللی و با حضور فیلم های خارجی در بخش مسابقه همراه باشد؟

    به اعتقاد من، آوردن فیلم های خارجی بی ضرر است، بلکه در وضعیتی می تواند مفید هم باشد؛ یعنی عرضه آن اثرهایی که نشان دادن آن ها را به مردم مفید می دانید، در جشنواره چه ایرادی برای شما دارد؟ البته بیشتر روی آن فیلم هایی تکیه شود و فیلم هایی انتخاب شود که جنبه آموزشگری این فستیوال را حفظ کند و واقعاً آموزنده باشد. کلاسی باشد برای کسانی که در آنجا حضور پیدا می کنند. به اعتقاد من، می توان موضوعاتی از این دست را در آن مطرح کرد.

    آخرین سؤال؛ اگر ما سینمایی را که باعث انحرافات اخلاقی و اعتقادی باشد و اشاعه دهنده فساد و فحشا و منکرات است و همچنین سینمایی را که ارزش های اسلامی را مورد تهاجم قرار می دهد، کنار بگذاریم و جلوی امکان نفوذ آن را بگیریم، سینمایی را که باقی می ماند می توان به سه دسته عمده تقسیم کرد:

    ۱. سینمایی که وجه سرگرمی آن غالب است؛

    ۲.سینمایی که در خدمت تفکر اسلامی است؛

    ۳.سینمایی که ملهم از تفکر و اعتقادات اسلامی است.

    نظر شما درباره این سه نوع سینما، باتوجه به آنچه گفته شد، چیست؟

    دومی و سومی، یک چیزند. آنچه ملهم از این تفکر است، با آنچه در خدمت اوست، دو چیز نیست. هر آنچه از تفکر اسلامی الهام گرفته باشد، بی شک در خدمت این تفکر قرار خواهد گرفت. بنابراین، دو نوع خواهیم داشت؛ یکی سینمای سرگرم کننده ای که معنایش «پوچ» خواهد بود؛ هیچ چیزی ندارد جز اینکه ساعتی انسان را مشغول به خود کند و وقت انسان را بکشد؛ فقط این فایده را دارد. نوع دیگری سینما که محتوایی دارد و آن محتوا برای مردم و آرزوها و ایده آل های آنان است. طبیعی است که دومی را انتخاب می کنم و اولی را رد می کنم. چرا؟ برای اینکه قبلا شما گفتید، آن سینمایی که احیاکننده ضدارزش های اسلامی است، کنار گذاشته می شود. من می خواهم ببینم سینمایی که بیکاری و لغو را عملا به انسان می آموزد، این در خدمت کدام ارزش اسلامی می تواند باشد؟

    آنچه هم کنار گذاشته شده، منظور سینمایی است که بیشتر جنبه سرگرمی داشته باشد .

    بله مگر اینکه بگوییم جنبه سرگرمی قوی دارد؛ اما محتوا و پیام اسلامی هم دارد. طبعاً چنین وضعی وجود داشته باشد. ببینید من در پاسخ سؤال اول، آنجا که درباره محتوا و جاذبه صحبت کردم، همه حرف خودم را در این زمینه گفتم؛ ما وقتی که اصل و ستون فقرات هر فیلم را محتوای فیلم می دانیم و به پیام آن، دقت و تأکید می کنیم، طبیعی است که جاذبه فیلم، همان چیزی که جنبه سرگرم کننده به فیلم می دهد و آن را دلنشین می کند، با پیام هر دو به هم آمیخته است و تکمیل کننده هر هنر تمام است.

     
    نام :
    نام خانوادگی :
    ایمیل :
     
    متن :
    متوسط امتیاز :
    %0
    تعداد آراء :
    0
    امتیاز شما :